Jakso 3 – Jatkuva parantaminen

Jakso 3 – Jatkuva parantaminen

Jakson kohdasta 15:12 keskustellaan parantamisesta. Mike Rother esitteli tämän parannusmallin, jossa ovat 5 osaa: visio, nykytilan kuvaaminen, tulevatila, Lean -visio, toimenpiteiden tunnistaminen ja PDCA – tieteellinen menetelmä, jota käytetään toimenpiteiden toteutuksessa. J Liker täydensi tätä mallia ja kuvaa liiketoiminnan päämäärällä. 

Lähde: Liker, Franz: The Toyota Way to Continuous Improvement

Kohdasta 24:10 keskustellaan Masaaki Imain parantamisen (Innovation) ja korjaamisen (Maintenance) käsitteistä, jotka ovat hänen kirjoittamastaan kirjasta Kaizen. Parantamisessa ja muutoksen käyttöönotossa tulee erottaa toisistaan nämä kaksi sykliä PDCA ja SDCA, joita molempia toteutetaan jatkuvassa parantamisessa. Nämä kirjainyhdistelmät tarkoittavat seuraavaa:

PDCA = Plan, Do, Check, Act, eli Suunnittele, Kokeile, Arvioi ja Tee päätös otetaanko uusi toimintamalli käyttöön vai ei. 

SDCA = standardize, Do, Check, Adjust, eli Luo standardi, Vie se käyttöön, Arvioi standardin toimivuutta ja Tee säätöä. 

 

Toyotan Lean vision taustalla on JIT -visio, jossa on seitsemän komponenttia.

Lähde: Hopp, Spearman: Factory Physics, 3. ed.

Kohdasta 31:45 keskustellaan siitä, onko Kaizen ja jatkuva parantaminen sama asia. Kuvassa ote Nakamuron artikkelista, jossa on tuotu hyvin esiin kaksi eri prosessia, Kaizen ja Kairyo

Lähde: Nakamuro, Jun 2.8.2017 Kaizen: Lost in Translation, Quality Digest

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.